مرکز مشاوره رها:88971606
برای رسیدن به هر موفقیت فردی، ابتدا باید تغییری در باورهای خود ایجاد کرد.
کوچکترین اقدام، بهتر از بزرگترین تصمیم است.
بهترین راه برای پیش بینی آینده ات، ساختن آن است.
زندگیتان با شانس بهتر نمی شود بلکه با تغییر بهتر می شود....
با انکار وجود یک زخم، شما نمی توانید آن زخم را ترمیم کنید.
مردی که ابتدا برای تجارت و راه اندازی کارخانه در ابتدای جنگ جهانی دوم به لهستانِ تحت اشغال ناسیونال-سوسیالیسمِ نازی می رود، در انتها تمامِ ثروت خود را برای زنده نگهداشتن هرچه بیشتر کارگران یهودی اش از دست می دهد. گرچه این فیلم قطعاً فیلمی است که از سویۀ ایدئولوژیک خالی نیست اما می توان از این امر گذر کرد، حتی با وجود اینکه فیلم حول محور جنایاتی فجیع همچون قتل عام نازی ها می چرخد. استادیِ اسپیلبرگدر ساخت این فیلم به قدری است که در برخی سکانس ها تفکیک اخلاق از هر امر دیگری بسیار کمرنگ می شود. مخاطب نم یتواند این همه خشونت و درندگی را ببیند و بازهم بی تفاوت و فارغ از موضع گیری بماند. دستِ کم این کار بسیار سخت است. وقتی آمون گات (قصاب نازی) صرفاً برای سرگرمی از اِیوان خانهاش کارگر یهودی را نشانه می رود؛ وقتی بی هیچ سخنی مردم در کوچه و خیابان به ضرب گلوله کشته می شوند؛ وقتی دود کوره های آدم سوزی به آسمان می رود؛ وقتی ... آنگاه مخاطب می ماند و ناباوری. آیا ممکن است انسان تا به این حد انسانیتش را ( اگر انسانیت را برابر با اخلاق بدانیم) فروبگذارد؟ بلافاصله میتوان شاهدمثالهایی از ملل دیگر نیز سراغ گرفت؛ ویتنام، عراق، ایران، فلسطین، ژاپن، رواندا و... . مسأله این نیست که این ستم به دست نازیها بر یهودیان رفته است بلکه، آنچه دستِ کم برای من مهم است وحوشتِ نوع بشر است. گرچه ما همواره کوشیده ایم و میکوشیم این خصلتِ منزجرکنندۀ انسان را نپذیریم اما فیلمی همچون "فهرست شیندلِر" ما را در برابر واقعیت عریانِ این امر قرار می دهد.
هر جامعه ای در معرض چنین چیزی است؛ میشائیل هانِکه در فیلم "رُبان سفید" زمینه های اجتماعی و فرهنگی شکل گیری نازیسم از دلِ خودِ جامعۀ آلمان را نشان داده است. به نظرم فیلم فهرستِ شیندلر را می توان با فیلم "پیانیست" از رومَن پولانسکی مقایسه کرد. در پیانیست، درندگی نازیها حولِ شخصیت پیانیست (آدریَن برودی) روایت میشود و در فهرست شیندلر با محوریت اُسکار شیندلر (لیام نیسون). ضمن اینکه این فیلمها هردو براساس داستانی واقعی ساخته شده اند. فهرست شیندلِر مخاطب را میخکوب میکند و تا پایان همراه خود می کشاند. به قول راجر ایبِرت «فیلم 184 دقیقه است اما، همانند تمامی فیلم های بزرگ بسیار کوتاه به نظر میرسد.»
نوشتۀ: مصطفی سلامتی؛ 1/12/1393